Co nieco o witaminach

  • Witamina A
  • Witamina A Występuje w wielu produktach roślinnych (marchew, dynia, papryka, nać pietruszki, szpinak, botwinka, pomidory, brokuły) oraz w produktach pochodzenia zwierzęcego (mleko i jego przetwory, żółtko jaja, wątroba).
  • Witamina A
  • Witamina B1
  • Witamina B1 Największe ilości tej witaminy można znaleźć w mięsie wieprzowym (w szczególności schab i polędwica) oraz jego przetworach (kiełbasy suszone).
  • Witamina B1
  • Witamina B2
  • Witamina B2 (Ryboflawina) Znajduje się przede wszystkim w produktach pochodzenia zwierzęcego (głównie mleko i jego przetwory, podroby, jaja).
  • Witamina B2
  • Witamina B3
  • Niacyna (witamina B3) Dobrymi źródłami tej witaminy są mięso z piersi kurczaka, udziec z indyka oraz podroby (zwłaszcza wątroba). Znaczne ilości występują również w korzeniu pietruszki oraz w nasionach roślin strączkowych.
  • Witamina B3
  • Witamina B6
  • Witamina B6 Dobrymi źródłami są warzywa liściaste (szpinak, kapusta), kiełki pszenicy, awokado, zielony groszek, fasola, banany, orzechy ziemne i włoskie, nabiał, mąka, ryby oraz jaja.
  • Witamina B6
  • Witamina B12
  • Witamina B12 Można ją znaleźć w produktach pochodzenia zwierzęcego takich jak mięso i jego przetwory, ryby, jaja oraz mleko i jego przetwory.
  • Witamina B12
  • Witamina C
  • Witamina C Można ją znaleźć nie tylko w wielu owocach (np.pomarańcze, kiwi, owoce jagodowe), ale również w warzywach takich jak pietruszka, czerwona papryka, warzywa kapustne.
  • Witamina C
  • Witamina D
  • Witamina D W większych ilościach występuje w rybach morskich oraz w olejach rybnych, mniejsze ilości można znaleźć w mięsie i produktach mlecznych.
  • Witamina D
  • Witamina E
  • Witamina E Występuje głównie w produktach pochodzenia roślinnego np. migdałach, orzechach, nasionach słonecznika, dyni, sezamu, w kiełkach pszenicy.
  • Witamina E
  • Biotyna
  • Biotyna Występuje w podrobach, nasionach roślin strączkowych, mleku, jajach i drożdżach.
  • Biotyna
  • Cynk
  • Cynk Produkty bogate w cynk to ciemne pieczywo, sery podpuszczkowe, mięso, wątroba, kasza gryczna, jaja.
  • Cynk
  • Witamina B9
  • Kwas foliowy (Witamina B9) Dobrymi źródłami są ciemnozielone warzywa, produkty pełnozbożowe, nasiona roślin strączkowych i owoce.
  • Witamina B9
  • Kwas pantotenowy
  • Kwas pantotenowy Duże ilości można znaleźć w pełnoziarnistych produktach zbożowych oraz w suchych nasionach roślin strączkowych.
  • Kwas pantotenowy
  • Selen
  • Selen Bogate w selen są podroby, zwłaszcza nerki, oraz żywność pochodzenia morskiego (np. skorupiaki i ryby). Można go również znaleźć w czosnku, grzybach, suchych nasionach roślin strączkowych.
  • Selen
PO/VBV/13/0121